Một xưởng đóng tàu ở Trung Cộng
Trung Cộng vua đóng tàu thủy
Xin xem bên dưới bài viết Anh ngữ về việc TC đứng dầu ngành đóng tàu thủy, tạo nên nguy cơ an ninh thế giới.
Hiện nay, HK có thể dùng máy bay đưa một tiểu đoàn cùng cơ giới như xe tăng đến các địa điểm rất nhanh thay các tiền đồn như VN, Phi Luật Tân ... nhưng không thể loại bỏ nhu cầu vận tải của tàu thủy.
Trung Cộng đóng thuyền vận tải tại tiểu bang New York. Công ty thi hành là của Trung Cộng điều khiển bởi bà Angela Chao em ruột của bà Elaine Chao. Elaine Chao từng làm bộ trưởng giao thông trong nhiều chính phủ Mỹ, và là vợ của thủ lãnh đa số Thượng Viện McConnell, đảng CH. Hằng năm hai chị em đều về Bắc Kinh lãnh chỉ thị. Angela vừa từ trần tai nạn giao thông.
Sau một năm chiến tranh Ukraine, giới quân sự cho rằng Putin đã sửa sai cái sai lầm ban đầu là không chú ý đến các xe vận tải, xe cũ hầu như thiếu dầu mỡ, thiếu phụ tùng, không thích hợp với chiến trường nhiều bùn lầy. Có thể vì vậy, Putin đã rút quân khỏi Kyiv vào tháng thứ hai. Chiếc rê em xê GMC có tầm quan trọng như thiết giáp, vì chở súng đạn, lương thực và chuyển quân.
TT Roosevelt đã ý thức tầm quan trọng của xe vận tải. Cho nên khi Ford chết, thì ông tức thì gọi đứa con trai của Ford đang chiến đấu ở Âu Châu phải về nước điều hành công ty của bố, sản xuất xe cho chiến trường.
Tàu có 60% hải vận là làm chủ các công ty dùng tàu thủy của TC và các nước khác; Tàu làm chủ 40% tàu thủy vận tải. Mỹ chỉ có 8%. Nếu TC phát động chiến tranh, TC trên cơ vì số lượng nói trên và những hải cảng hiện nay trên thế giới.
Trump đang thành lập một văn phòng thúc đẩy đẩy đóng tàu hải vận dân sự vì sự chênh lệch quá thảm hại: HK O,1% # TC51%. 2024, trọng tải tàu do TC đóng cao hơn tổng cộng trọng tải của Mỹ từ sau thế chiến 2 đến nay.
◙ China's shipbuilding dominance poses economic and national security risks for the US
Yahoo News March 11, 2025
WASHINGTON (AP) — In only two decades, China has grown to be the dominant player in shipbuilding, claiming more than half of the world's commercial shipbuilding market, while the U.S. share has fallen to just 0.1%, posing serious economic and national security challenges for the U.S. and its allies, according to a report released Tuesday by the Center for Strategic and International Studies.
In 2024 alone, one Chinese shipbuilder constructed more commercial vessels by tonnage than the entire U.S. shipbuilding industry has built since the end of World War II. China already has the world's largest naval fleet, the Washington-based bipartisan think tank said in its 75-page report.
“The erosion of U.S. and allied shipbuilding capabilities poses an urgent threat to military readiness, reduces economic opportunities, and contributes to China's global power-projection ambitions,” the report said.
Concerns about the poor state of U.S. shipbuilding have been growing in recent years, as the country faces rising challenges from China, which has the world's second largest economy and has ambitions to reshape the world order. At a congressional hearing in December, senior officials and lawmakers urged action.
Last week, President Donald Trump told Congress that his Republican administration would “resurrect" the American shipbuilding industry, for commercial and military vessels, and he would create "a new office of shipbuilding in the White House.”
“We used to make so many ships," Trump said. "We don’t make them anymore very much, but we’re going to make them very fast, very soon. It will have a huge impact."
In February, the heads of four major labor unions called on Trump to boost American shipbuilding and enforce tariffs and other “strong penalties” against China for its increasing dominance in that sector.
“What we are seeing now is a recognition of the strategic significance of shipbuilding and port security, and the related challenges posed by China,” said Matthew Funaiole, a senior fellow in the China Power Project at CSIS and a co-author of the report. Funaiole said concerns over shipbuilding are “a fairly bipartisan issue."
The report said that China's shipbuilding sector went through “a striking metamorphosis” in the past two decades, transforming from a “peripheral player” to the dominant player on the global market, with efforts centered on one state-owned enterprise: China State Shipbuilding Corporation, or CSSC.
At the same time, China has greatly expanded its navy. Last year, a CSIS assessment found that China was operating 234 warships, compared with the U.S. Navy's 219, although the U.S. continued to hold an advantage in guided missile cruisers and destroyers.
No comments:
Post a Comment